Monday, October 12, 2009

TENIS, DEDIKASI UNTUK ADHAM



Inilah jenis riadah yang aku pilih sekarang. Dah 10 tahun aku main permainan ni. Itupun sebab ada kod tenis lama zaman Tun Ghafar Baba yg terletak dalam kawasan SK Jalan Raja Muda. Kuarters aku ni pun asalnya terletak dalam kawasan sekolah. Seminggu sekali pada malam Sabtu kitorang akan main di kod tenis DBKL Taman tasik Titiwangsa.

Cerita pasal tenis, inilah permainan yang berhantu macam peminat golf, snooker dan sebagainya. Ada satu cerita pasal ketagihan ni. Ada sorang kawan baik aku, Adham bin Idris guru SK Perluk, Sungkai. Anjang mesti tau sekolah ni. Adham ni dulu duk kuarters sini juga tapi lewat masuk. Kemudian dia join main tenis dgn kitorang dan memang dia berbakat dlm permainan ni sehinggalah dapat main untuk PSKPP wakil Kuala Lumpur. Ia berlanjutan dgn menjadi jurulatih dan pengiring budak2 MSSMKL ke sebarang kejohanan.

Kerana tenis, Adham sanggup membatalkan pertukaran suami isteri ke Perak walaupun dah diluluskan untuk tahun 2008. Pertukaran ni sebab dia dah buat satu rumah banglo di Kg Poh Bidor. Pembatalan ini berjaya dibuat. Tahun 2008, isteri Adham minta kebenaran membuat satu lagi permohonan pindah. So, kawan aku dgn konfiden minta isterinya onlinekan utk dia sebab dia tau takkan diluluskan kononnya dah blacklist.

Nak jadi cerita, hujung 2008, permohonan pertukaran diluluskan. Kawan aku ni dah tepuk dahi. Takkan nak batalkan lagi sekali. Kang mengamuk pulak org kat Putrajaya tu nak layan hal dia aje. So, dia terimalah keputusan tu dgn berat hati. Sebab ape aku kata berat hati. Penglibatan dia dalam permainan tenis di peringkat negeri sudah terlampau jauh. Penglibatan dia dalam tenis yang dah jauh melangkah tak pernah disangka. Walaupun dia kenal tenis bersama aku tapi kesibukan aku menyebabkan dia lebih menonjol dan aku pun cukup bangga dgn pencapaian dia.

Selepas balik kampung tahun ni, bermulalah episod baru dalam hidupnya yang semakin jauh dari permainan tenis. Untuk bermain, dia terpaksa membuat perjalanan ke Tapah kerana di Bidor tak ada kod tenis.

Kitorang pulak, selepas ketiadaannya, masih terus bermain tetapi terasa ada sesuatu yang hilang. Hilangnya seorang sahabat yang sama2 menghidupkan keceriaan kuarters dan permainan tenis di sini.Dalam gambar adalah rakan2 permainan yang mengenali Adham. Pulanglah Adham. Kuala Lumpur oh Kuala Lumpur, aku merindui mu......

2 comments:

  1. wah dasat la bang.
    tenis gitu.
    pat tak leh main tenis.
    tak lepas de bola dari net tu.
    separuh court bleh ar.
    hihihi.

    ReplyDelete
  2. bila pulak engko pande main tennis yat, musykil aku

    ReplyDelete