Monday, October 19, 2009

BERDOSANYA AKU


Aku sambung balik pasal pengalaman kerja di bengkel mencetak dan membingkai ayat Al-Quran. Bingkai ayat ni biasanya orang gantung pada dinding, pintu dan sebagainya. Kalau perkataan Assalamualaikum, dah tentu gantung pada muka pintu, ayat Kursi pun selalunya macam tu juga.Tapi yang aku nak cerita ialah kejahilan aku masa tu atau buat2 jahil. Bayangkanlah semasa mencetak ayat tu pada kaca, aku hanya berseluar pendek. Begitu juga dengan sebarang kerja yang berkaitan dengan ayat hiasan ni.

Dan ada juga aku membingkai ayat2 yang telah dicetak pada cooper dengan saiz yang besar. Bila dah siap, hasilan ini aku sandarkan pada dinding dalam bilik tidur aku di bengkel yang juga menjadi stor bingkai yang dah siap. Nak jadi cerita, ada satu bingkai ayat Al-Quran yang cukup besar, ketinggiannya hampir dengan budak berusia 12 tahun tersandar di dinding. Oleh kerana ruang yang sempit, satu malam tu, kaki aku tertolak bingkai ni. Tau apa jadi. Bingkai tu telah menghempap aku.

Sudah tentulah aku terkejut dan sakit. Tapi aku terus bangun , termenung dan berfikir. Bingkai yang mengandungi ayat Al-Quran aku tertendang dan akibatnya menimpa aku. Adakah ini kebetulan atau petunjuk kepada orang yang tidak menghormati ayat-ayat kalam Allah ini.

Banyak lagi perkara2 yang berkaitan dengan kerja ni, aku rasakan tidak menunjukkan sikap yang sepatutnya kita buat apabila melibatkan ayat2 Al-Quran. Walaupun mencetak dan menjual bingkai ayat Al-quran kelihatannya satu kerja yang baik dan murni, tapi aku tak pernah rasa seronok dan tenang dengan kerja ni. Di belakang tabir, cukup banyak dosa2 aku yang tidak diketahui oleh pelanggan yang membeli hasilan kerja aku tu.Mudah2an dosa lalu aku itu diampunkan oleh Allah…..

No comments:

Post a Comment