Sunday, October 18, 2009

RUMAH PUSAKA ATUK (1)


Inilah rumah pusaka arwah nenek dan atuk aku. Sekarang hanya ada dua orang pakcik aku yang tinggal kat sini. Teringat semasa kecik2 dulu, aku selalu datang ke sini. Masa tu keluarga aku belum berpindah ke Felda. Dan keluarga aku masa tu tinggal di Kg Attaduri, Langkap. Rumah nenek aku pulak di Chikus. Dua kampung yang berjiran.

Aku pulak cucu kedua dalam keluarga nenek aku sebelah bapa sebab ayah aku anak yang sulong. Cucu sulong sudah pastinya abang aku. Jadi, biasalah aku dan abang menjadi anak saudara yang dimanjakan suatu ketika dulu oleh pakcik2 dan makcik2 aku terutamanya makcik Midah dan makcik Noriah. Makcik midah masih tinggal di kawasan Chikus dan makcik Noriah telah berpindah ke Batang Kali mengikut suami. Bila dah berkeluarga ni selalulah juga aku menziarahi diorang. Cuma aku kesal tahun ni tak ada kesempatan untuk mengunjungi diorang. Sibuk sangat ke aku ni....

Dan ada janji aku dengan sepupu aku seorang guru J-Qaf yang masih tak tertunai. Dah banyak kali janji nak ziarah bila dia bercuti tapi tak sempat. Maklumlah sepupu aku ni bertugas di Sabah. Masa dia cuti aku sibuk. Masa aku senang dia tak balik. macam tu lah selalunya.

Dahulu kalau hari raya, selalulah aku dapat duit raya dari semua pakcik2 dan makcik2 aku.Seronok kalau dikenang zaman kanak2. Sekarang masing2 dah berkeluarga besar dan mengikut haluan masing2 di perantauan. Kebanyakannya di Selangor. Tinggallah rumah pusaka yang sepi, sunyi dan jauh dari suara kanak2. Hanya setahun sekali ada keceriaan tapi hanya dalam waktu yang sungguh singkat. Adakah ini akan berterusan selamanya.

Ada juga tergerak di hati aku untuk mengumpulkan semua ahli keluarga sebelah bapaku ini. Tapi aku tak tau dari mana aku nak mula. Mungkin sepupu aku guru J-Qaf ni boleh membantu. Selalunya cikgu banyak idea dan mudah buat kerja. Harap2 aku ada idea untuk reunion keturunan Tok Usof. Nama arwah datuk ku.

No comments:

Post a Comment