Friday, October 16, 2009

MENDUNG YANG BERARAK


Suatu ketika dulu, sebelum mendapat kerja tetap di kilang Epson, aku juga pernah bekerja di sebuah bengkel membuat (mencetak dan membingkai) ayat-ayat Al-Quran untuk hiasan. Dalam erti kata sebenar bukanlah bengkel tetapi kedai kerana hanya ada tiga orang pekerja sahaja. Semua pekerja adalah kekawan kampong dari Besout kerana tokeh kedai ni ada ikatan persaudaraan dengan salah seorang rakan aku ni. Banyak kemahiran yang aku dapat di sini.

Semua bahan yang telah siap, bos kitorang akan edarkan di kedai2 sekitar lembah kelang. Dalam seminggu pula ada tiga kali kami buka gerai di pasar malam yang akan kami gunakan untuk memasarkan barang yang dihasilkan ini. Dan ada ketikanya bos kami akan buka gerai di pesta2 yang terkenal seperti pesta konvokesyen di Universiti2 awan, pesta pameran dan sebagainya. Gambar di atas dirakamkan semasa pameran dan jualan di pesta Bukit Cerakah, Shah Alam suatu ketika dulu.

Cerita pasal gerai, kami pernah buka gerai jualan di pesta konvo UKM. Disinilah aku berjumpa kembali semenjak kali terakhir zaman persekolahan dengan rakan2 aku seperti anjang, mahdi, ikram, dan ramai lagi. Tapi pertemuan ini dalam suasana yang berbeza. Mereka semua siswa universiti tapi aku hanya seorang pekerja bengkal merangkap penjual sekali. Memang terharu sungguh aku masa tu. Mungkin terharu kerana perbezaan ini melebihi terharu berjumpa kawan lama. Teringat aku lagu rock kapak dendangan kumpulan Kris bertajuk Tiara. Anjang, ingat tak lagi peristiwa tu. Agak2 tahun bila ye.

Apa2 pun masa tu aku control macho, buat2 happy walaupun dalam hati hanya tuhan saja yang tahu. Namun aku kuatkan semangat dan tidak menyesal dengan semua itu kerana aku percaya ada sesuatu yang lebih besar akan Tuhan kurniakan kepada aku sekiranya aku bersabar. Aku memang lambat tapi aku akan kejar apa yang aku tertinggal. Alhamdulillah, memang benar dan aku merasainya sekarang. Oh! Bersyukur aku dengan segala kurniaan……..

Mungkin gabungan daripada kemahiran yang aku dapati sebagai pekerja industri atau kilang dan bengkel mencetak dan membingkai ni mempengaruhi bidang perguruan yang aku ceburi sekarang. Sebab itu pentadbir menaruh kepercayaan untuk aku mengajar subjek kemahiran hidup sebagai minor subjek di sekolah. Sedangkan major aku adalah Matematik. Sehinggalah aku menyambung pengajian PJJ juga dengan major Kemahiran Hidup. Agaknya aku memang ada bakat kut…. Kalau ada rezeki, lepas ni KH akan menjadi subjek major aku untuk diajar di sekolah.

Aku sangat bersyukur kepada Allah dengan kurniaan ini. Aku gunakan kemahiran ini semasa masuk rumah baru aku. Semua lampu dan kipas aku pasang sendiri. Hanya dengan asas yang sedikit tentang elektrik sebagai guru KH aku memberanikan diri memasang semua peralatan elektrik ini. Alhamdulillah, semuanya menjadi.

1 comment:

  1. Yat peristiwa engko berniaga di UKM tu lah yang paling melekat dalam kepala aku. Sebenarnya aku amat bangga dengan engko masa tu. Sebab bukan semua orang sanggup buat kerja macam tu. Tak silap aku selain jual ayat quran kat depan kedai engko ada jual kambu potong. Aku memang ingat.

    ReplyDelete