Thursday, October 22, 2009

KALAU DAH GILA!


Semalam (21 oktober 2009)dan hari ini adalah hari yang paling sibuk bagi aku. Sibuk dengan hal peribadi. Semalam laptop aku rosak. Skrin laptop aku blur tapi masih ada warna. Macam televisyen tak dapat siaran. Aku dah risau. Aduh! Kena serang virus ke. Tugasan PJJ belum siap. Dua minggu lagi nak hantar. Bertambahlah lagi risau aku.

Aku terus call pakar ict sekolah, cikgu Safari. Jumpa waktu petang di sekolah dan cuba format balik tapi tak jadi. Aku dan cikgu safari dah pening. Datang idea, cikgu safari call member dia yang lagi mahir dan terangkan situasi laptop aku. Member dia kata, kalau serangan virus tak jadi macam tu. Mungkin skrin rosak.

Apalagi, safari pun buka dan ambik otak laptop aku dan pasang kat laptop dia. Peh! Ok pulak. Dah sah skrin aku rosak. Macamana pun aku dah gelabah juga. Kalau dah tak nampak apa, macamana nak buat kerja. Balik dari sekolah petang tu, naik rumah hantar laptop, terus kayuh motor pegi lowyat. Survey laptop baru. Tapi aku bukan pandai sangat nak pilih. Aku pun baru nak celik IT.

Terus call Safari, esok( hari ini ) temankan aku pegi lowyat beli laptop baru. Ok, safari dengar lowyat setuju terus. Orang celik IT memang macam tu. Pantang pegi tempat macam tu.

Lepas balik sekolah tengahari, solat dan terus kayuh keta pegi lowyat. Sampai sana, pusing2 kat plaza imbi dahulu. Dah puas kena kencing dgn penjual kat situ baru pegi lowyat pulak. Pusing punya pusing, pilih punya pilih, dan buat discuss dengan member Safari pakar IT melalui phone. Tak boleh jadi. Kitorang buat keputusan, lebih baik beli melalui member dia. Dah tentu sah dapat barang baik. Kitorang terus balik dan tuju rumah member Safari. Lepak pekena tomyam dan minta tolong dia belikan. Untuk pengetahuan, member safari ni memang ada kedai yang dia selalu tuju dan boleh dapatkan dengan harga murah sikit. Yang penting barang baik. Tu saja.

Lepas bincang, aku hantar safari dan terus balik ke rumah, sampai petang. Aku test lagi sekali laptop aku kat rumah member kuarters. Sambung dengan monitor desktop dia. Sah, boleh keluar gambar. Apa lagi, lepas maghrib kayuh motor lagi sekali terus pegi lowyat.Dah tiga kali ulang alik ke lowyat sejak semalam. Beli LCD second jenis IBM. Kotak besar nak bawa naik motor. Satu hal lagi. Macamana nak bawa. Letak depan, payah nak control. Akhirnya aku letak belakang dan tolak dengan badan aku, himpit ke peti motor kat belakang. Ha ha lawaknya. Badan tegak semacam. Terus kayuh motor.

Lepas 200 meter bergerak dan melepasi dua traffic light, aku rasa lain macam. Aduh! Rupa2nya aku tak pakai topi keledar. Di tengah2 bandaraya, di jalan bukit bintang, di tengah2 jalan sesak, aku tak pakai topi keledar. Malunya!. Apalah kata pemandu2 yang lain tu bila tengok aku. Mat rempit pun tak buat macam tu kat jalan bukit bintang. Terus panjat ke tepi pajalan kaki dan ambik topi dalam peti belakang. Pakai dan teruskan perjalanan sampai ke rumah. Sampai rumah rehat sekejap dan terus sambung LCD ke laptop. Itulah hasilnya. Puashati, skrin besar. Esok laptop baru akan sampai.Aduh! Dah ada dua la pulak laptop. Takpa. Yang ni kira desktop la. Dalam gambar tu, hasil inovatif aku dan bilik operasi aku kat rumah.Huh! macm apa da..

Macam2 hal hari ini. Itulah kalau dah gila IT. Itu baru nak pandai sikit tu, belum pandai banyak. Hai! cikgu, cikgu…………..

2 comments:

  1. Apabila komputer meragam memang terasa sangat kekurangannya. Maklum la tengah gila memblog, memang tak senang duduk dibuatnya. Aku boleh rasa apa yang engko rasa yat

    ReplyDelete
  2. Bila dah kena, macam2 yg di pikir. nasib baik tempat nak cari dekat. kalau jauh tak tau la aku.

    ReplyDelete