Sunday, October 18, 2009

CARWASH DALAM KENANGAN (1)


Pencuci kereta atau nama murninya dalam bahasa Inggeris carwash meninggalkan satu kenangan dalam hidup aku. Mungkin ramai orang2 yang mengenali aku tidak mengetahui bahawa aku pernah bekerja sebagai pencuci kereta tapi bukanlah kerja tetap.

Pekerjaan ini aku lakukan sebagai part time untuk menambah atau menampung perbelanjaan hidup di kota besar suatu ketika dahulu. Kerja ini aku lakukan selama hampir dua tahun . Kalau tak silap pertengahan tahun 1998 hingga hujung tahun 1999.

Masa ni aku baru menjadi guru dan masa tu gaji seorang guru hanya cukup makan. Aku rasa aku perlukan lakukan sesuatu untuk menambah pendapatan. Matlamat aku masa tu untuk membeli sebuah kereta terpakai kerana aku sangat memerlukan kenderaan itu untuk bergerak membawa isteri dan seorang anak ketika itu. Kebetulan, seorang guru rakan sekerja membuka sebuah carwash, so aku mohon dan dia jemput aku untuk bekerja dengannya.

Memang nasib menyebelahi aku sebab aku mengajar sesi pagi dan boleh pulang ke rumah jam 1 petang. Berehat dan jam 6 petang aku mula bergerak ke tempat kerja part time tu. Maka bermulalah episod aku sebagai pencuci kereta bersama dua orang lagi rakan guru. Tak lama selepas itu dua rakan guru ni berhenti. Yalah, mereka masih bujang, dan part time ni hanya suka2 dan mencuba sesuatu yang baru.

Nak jadikan cerita, rakan guru tokeh carwash ni nak berhenti dari guru kerana dapat satu peluang yang baik dan beberapa sebab yang tak boleh didedahkan, so dia jual tapak carwash ni pada seorang tentera yang mencari peluang bisnes. Maka aku meneruskan part time ni bersama tokeh baru. Bermula dari hari pengambilalihan bisnes tu, aku berjumpa dan berkenal pula dengan gang2 tentera.

Sampai sekarang hubungan aku masih baik terutamanya Mohamad, orang Tanjung Malim yang kini tentera berpangkat sarjan di kem terendak. Khabarnya tak lama lagi akan berpencen dan telah membeli rumah di kampong asalnya. Seorang lagi Saiful yang dipanggil cepoi, orang Terengganu, Kopral di kem Kementah. Ada lagi beberapa orang gang mat terap yang aku dah lupa namanya.

Aku akan sambung cerita ni lain kali, kisah suka duka part time sebagai pencuci kereta. Pengalaman yang kadang2 mencuit hati dengan gelagat rakan sekerja, pelanggan dan aktiviti kami selepas tamat waktu kerja terutamanya malam minggu. Memang happening .Tunggu…..

No comments:

Post a Comment