Saturday, October 24, 2009

KENANGAN TERINDAH


Ini salah satu gambar yang diambil di bilik mandi asrama. Semua kekawan ni baru lepas beriadah waktu petang, tu yang nampak selekeh tu. Dan biasalah, bila di bilik mandi masing2 nak tayang body. Bila aku tenung balik gambar tu, ingatan aku terus menerobos zaman persekolahan. Kalau tengok gambar tu macam budak2 nakal, tapi di situlah lahirnya guru, ustaz, jurutera, doktor, pakar ekonomi, undang2 dan sebagainya. Hebatkan bebudak tu( aku dan kekawan la). Walaupun kekadang tu ada salah faham, malah bertumbuk pun ada tapi tak lah macam bebudak sekarang sampai ada yang mati.

Kes2 buli pun dulu ada. Aku pun biasa kena tapi kena yang berpada-pada la. Dan selalunya bila kena buli, aku tak melawan. Itu saje kunci untuk selamat. Bukan bermakna kita takut tapi tak nak siram minyak pada api yang dah memang tengah marak. Janganlah kita provok lagi. Akhirnya akan terhenti tanpa apa2 kejadian yang tak diingini. Buli atau ragging dulu pun untuk mengajar dan member peringatan.

Tapi kini suasananya berbeza. Masing2 nak tunjuk bagus dan hebat. Akhirnya melarat dan tak boleh lagi berfikir dengan rasional. Aku pun risau kalau ada anak yang duduk di asrama.

Tengoklah pada gambar tu. Yang ada hanyalah muka2 yang ceria dan gembira. Ada orang kalau boleh nak kembali ke zaman itu. Kalau bro Lukman senior aku pula, dia kata buat apa nak kembali ke zaman tu. Mesti terus pandang ke hadapan. Dua2 betul lah tu. Apa yang seronoknya ialah, setelah lama meninggalkan zaman itu, kita dapat bertemu kembali dan bernostalgia bersama kekawan. Cuma adakah kemesraan itu masih sama.



Ada yang dulu kurang mesra, tetapi kini menjadi rakan baik bila dah berusia ni. Ada pula dulu masa zaman sekolah, bergurau senda macam adik beradik tanpa batasan, tetiba bila dah berusia menjauhkan diri dan menyepi.

1 comment:

  1. Gali dan bongkar lagi gambar lama-lama yat. Aku terkesima melihat gambar-gambar yang lama ni. Terasa-rasa kemesraannya

    ReplyDelete