Friday, October 16, 2009

EPSON DALAM KENANGAN (2)


Teringat suatu ketika dulu semasa kerja di kilang Epson. Sudah pastilah kilang yang aktif pengeluarannya seperti Epson akan beroperasi 24 jam. Ini memerlukan pekerja, bekerja dengan sistem shif. Ada shif pagi, petang dan malam. Pagi bermula jam 7 pagi hingga 3 petang, seterusnya 3 petang hingga 11 malam dan 11 malam hingga 7 pagi semula.

Kalau bekerja shif pagi dan separuh petang, kita tidak berpeluang untuk bermalas2 kerana bekerja dengan bos2 waktu normal 8 pagi hingga 5 petang. Termasuklah juga bos2 orang Jepun. Cara kerja orang Jepun amat pantas dan tekun. Sebab itulah mereka dapat membina semula negara mereka dengan cepat selepas kalah dalam perang dunia kedua. Pengalaman bekerja dengan orang jepun memberi inspirasi kepada aku untuk maju ke hadapan seperti lagu kumpulan rock kapak SYJ, Pandang ke Timur.

Tapi gambar tu tak menunjukkan aku yang rajin. Masa ni aku bekerja shif malam dan sudah pastinya gambar ini dirakamkan dalam lingkungan jam 3 hingga 4 pagi. Waktu2 yang sangat menguji ketahanan mata untuk celik. So, aku cari pot baik punya di bahagian yang terlindung dan zzzzzz. Dalam gambar tu aku baru bangun tidur kerana dikejutkan oleh sorang gewe kelate yang aku anggap sebagai kakak.

"Cukup2 lah tu tidur, gi tengok mesin nu", katanya.

Sambil terkebil2, bangunlah aku dari tidur. Bukan tidur betul2 pun. Tidur2 ayam je. Tapi tidur waktu shif malam ni bukanlah satu kebiasaan. Kalau tak ada lot (gelaran untuk cips atau material yang diproses) atau mesin dalam proses dan tak ada mood untuk mengenyeh(mengacau pekerja wanita)aku pun tido la. Selalunya shif malam memberi satu kelebihan kepada pekerja lelaki untuk menggatal(boleh kut pakai perkataan ni). Nisbah pekerja lelaki dengan wanita 1 : 20. So, saham lelaki amat tinggi.

Aku tak pasti kakak gewe kelate ni masih bekerja lagi di Epson atau sudah berhenti. Tapi selalunya pekerja wanita akan berhenti apabila telah bertemu dengan jodoh masing-masing. Apa2 pun kenangan bersama korang semua amat seronok dan manis. Kenangan yang sukar untuk didapatkan kembali. Aku harap kepada pekerja2 Epson yang masih mengenali aku dan masih berkhidmat di Epson, aku ucapkan selamat maju jaya. Korang semua adalah pekerja dan pejuang yang tabah...

1 comment:

  1. saya pun punya memori di epson tapi lama dah berhentinya..sekarang duduk jauh dari sg way tp masih berhubung rapat dgn kwn2 yg still keja kat sana..

    ReplyDelete