Monday, October 12, 2009

LITAR F1 SEPANG


Ini satu lagi pengalaman yang sangat berharga dalam hidup aku sebab bukan semua orang berpeluang. Masa ni aku jadi marshal trek untuk motorcycle grand prix dunia tahun 2003. Peluang itu datang sekali dalam hidup aku, itupun kerana rezeki terpijak menggantikan seorang rakan yang sakit.

Oleh kerana aku menggantikan orang lain maka aku dapat buat lesen untuk marshal yang dikeluarkan oleh AAM secara sementara. Nak masuk sini pun kena ada kroni juga, tu pasal aku kata peluang yang sekali lalu. Lalu aku pun rebut peluang tu. Bro lukman mesti tau undang2 trek sebab dia banyak menganjurkan atau menjadi orang kuat cub-prix di negara kita.

Marshal trek ni tugasnya ialah menolak motor pelumba yang terbabas. Tu saje. Nampak senang, tapi kalau tak betul teknik akan memalukan negara sebab ditayangkan secara langsung di seluruh dunia. Nasib baik pada hari sebenar tu tak ada apa2 berlaku di bahagian aku. Tapi masa hari latihan ada sorang pelumba terbabas di stesyen aku. So, aku dan kumpulan di stesyen mengheret motor yang dah rosak Cara heret tu salah. Esoknya, taklimat pagi telah ditegur oleh Ketua Marshal.

Mula2 jaga memang seronok tapi masuk hari kedua badan dah tak boleh menampung kepenatan yang teramat sangat. Bayangkan bangun pukul 4 pagi supaya sampai di litar sepang sebelum pukul 8 pagi. Masuk trek dgn dihantar oleh lori(mcm lori lembu daa)ke setiap stesyen dan bermula tugas sehingga 6 petang selama tiga hari berturut2 sehingga hari Ahad perlumbaan sebenar. Jgn tanya kewajipan agama. Langsung tak buat. Nak buang air besar jadi masalah besar. Kena panggil runner utk ambil kita sejauh 1-2KM pergi tandas. Buang air kecil sebalik susunan tayar di tepi trek. Nasib baik stesyen aku tak ada penonton di bahagian belakang.

Hari sabtu, sampai rumah terus tertidur. Tengah malam isteri aku kejut. Melompat aku terus bangun mandi dan bersiap dgn pakaian untuk ke litar sepang. Orang rumah aku gelak. Aku tak paham apasal. Tengok jam rupanya pukul 11 malam. Aku ingat 5 pagi. Itulah kalau dah penat sangat. Apa2 pun itulah pengalaman sekali seumur hidup yang cukup berharga. Kalau orang lain kata seronok pergi Sepang tengok perlumbaan, aku akan kata, aku pernah baring dan tidur kat atas litar tu...........

3 comments:

  1. yat engko punya possing macam engko yang berlumba

    ReplyDelete
  2. Salam Zayyat

    Sapa chief marshal masa tu? Azmi? Kumar?

    Lukmanw

    ReplyDelete
  3. Bro Lukman. tak pasti la sapa chief masa tu. dah terlampau lama. lagi pun cuma ganti tempat orang lain. baru jadi balaci dah seronok kan. kalau boss kat atas mesti lagi seronok.

    ReplyDelete