Tuesday, October 20, 2009

SERONOKNYA JEM!


Inilah Jalan Raja Muda Abdul Aziz Kg Baru Kuala Lumpur yang aku ambil dari balkoni depan rumah aku. Jalan ni bersambung dengan Jalan Tuanku Abdul Rahman dan pertemuan simpang menuju Jalan Chow Kit. Jalan ni salah satu alternatif untuk laluan ke Hospital Besar Kuala Lumpur. Kalau musim perayaan terutamanya menjelang Aidilfitri, jalan ni akan sesak teruk kerana Chow Kit merupakan syurga membeli belah di musim perayaan.

Nak senang cerita, bukan sesak sikit tapi sesak banyak. Kalau hari biasa ok tapi sukar untuk dibaca kerana kesesakan boleh terjadi tidak mengira masa. Kalau ada sedikit sahaja masalah yang di luar jangkaan seperti kemalangan, dahan pokok patah dan sebagainya, maka kesesakan akan terjadi.

Kalau aku sedang tidur dan terdengar bunyi siren ambulan, tak perlu lihat, aku dah tau mesti jalan jem. Dan kekadang aku suka memerhatikan gelagat pemandu yang menempuh kesesakan jalan terutama pada waktu puncak. Aku bayangkan seolah2 aku yang memandu, dan sememangnya aku sudah lali dengan kesesakan jalanraya di KL.

Adakalanya bila aku lihat dari atas rumah, rasa gelihati dan seronok pun ada. Korang tengoklah kereta yang mengekori belakang ambulan tu. Kalau kita nak bersangka baik, mungkin kita boleh kata itu ahli keluarga pesakit. Bagaimana pulak kalau tiba2 saje kereta ni keluar dari barisan dan terus mengekori ambulan ni. Sudah tentu kita akan kata, pemandu ni ambil kesempatan. Aku pernah menghadapi suasana macam ni. Apa lagi aku terus halang kereta tu dari terus mengekori ambulan. Tambah2 pulak bila aku bawa kereta lama. Terkebil2 pemandu tu sebab tak dapat teruskan perjalanan mengekori ambulan tu. Teruk juga sikap aku ni kan. Kalaulah ambulan tu bawa ahli keluarganya, tentu kesian kan.

Cerita pasal jem ni lagi, pernah suatu ketika KL dilanda hujan rebut. Banyaklah jalan yang terhalang oleh banjir, dahan patah atau pokok tumbang dan kemalangan kereta semasa hujan. Maka jalan Raja Muda Abdul Aziz ni jem gila. Yang seronoknya, pelbagai jenis ambulan, kenderaan penyelamat dari Jabatan Pertahanan Awam, bomba semuanya bertali arus dua hala dan membunyikan siren untuk cepat menuju ke destinasinya.

Wah! Nampak betul2 sibuk. Masa tu pulak keempat2 lorong jem. Apalagi, mencelahlah semua kenderaan penyelamat tu ditengah2 menjadi lima lorong. Siap dengan pengumuman supaya semua kenderaan himpit ke kiri dan kanan untuk memberi laluan kepadanya. Masa nilah penunggang2 motosikal merasa lega sedikit kerana tidak perlu mencelah dan menciluk. Ikut sahaja belakang kenderaan tu. Motorsikal tak pe, jangan kereta. Kuala Lumpur oh! Kuala Lumpur…..

No comments:

Post a Comment