Thursday, October 15, 2009

ADIK IPAR KU OGHE KELATE



Mungkin ada yang hairan kenapa aku post dua gambar yang tak ada kaitan antara satu sama lain. Sebenarnya apa yang aku nak ceritakan ada kaitannya. Ini adalah cerita sebenar yang diceritakan oleh adik ipar aku. Begini.....

Kereta tu adalah kepunyaan adik lelaki aku yang dalam gambar tu. Adik aku bernikah dengan isterinya, orang Pasir Mas, Kelantan. So, aku mempunyai sorang adik ipar orang Kelantan dan sesatunya orang kelantan yang jadi ahli keluarga aku. Kampung adik ipar aku ni sama la macam tempat-tempat lain di Kelantan, kebanyakan orang kampungnya penyokong parti yang memegang tampuk perintahan kerajaan negeri di Kelantan. Sudah tentu dilabel sebagai lebih Islamik dari tempat-tempat lain.

Tengoklah kereta adik aku tu. Dia punya make-up betul2 garang. Macam tu la keadaan kereta tu sejak dia bujang. Masa tu memang ada trend penggemar kereta ala2 rally. Tapi pak mentua adik aku tak boleh terima design kereta macam tu. Yalah, mungkin malu pada orang2 kampung seolah2 nampak macam menantunya ganas disebabkan keadaan kereta macam tu.

Kalau kita di bandar, mungkin tak jadi hal. So, selepas menikah, pak mentua adik aku tu nasihatkan menantunya supaya ubah atau buang stiker2 yang nampak ganas tu. So, dengan ringan hati(simpulan bahasa baru) yang terpaksa, adik aku pun buanglah semua stiker tu dan jadi standard balik macam kereta2 yang lain. Maklumlah, dah anak orang tu kau kebas, pandai2 la ambik hati orang tua tu balik.

Itu baru bab kereta.Banyak lagi hal2 lain yang adik aku kena ikut, bila bercuti di sana. Tapi kebanyakannya yang positif la. Ibarat masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang harimau kena telan. Tapi memang banyak yang eloknya sejak adik aku nikah dengan orang Kelantan ni. Akhirnya bersatulah dua keluarga dari pantai barat dan pantai timur. Anak penyokong pemerintah kerajaan negeri dan anak penyokong pemerintah kerajaan pusat. Pepaham aje la kan. Itu semua tidak menjadi halangan kerana Islam adalah sama tanpa mengira fahaman politik.

Gambar kedua tu pulak, keluarga diorang masuk ke dusun atau ladang tinggal diorang di pinggir hutan yang masih dara dan fresh. Aku tak pegi tapi tengok gambar pun dah tau mesti seronok. Tengoklah petai yang fresh tu. Teringat aku dengan pekan Bidor atau Tapah di Perak yang terkenal dengan hasil petainya.

No comments:

Post a Comment