Thursday, November 5, 2009

KAMPUNG SEGI TIGA EMAS



Masih lagi berkisar tentang Kg Baru Kuala Lumpur. Dalam aku duk termenung dan memerhati KLCC dari belakang kediaman aku, tiba2 tumpuan aku tertumpu pada sepohon mempelam yang terletak di tepi Jalan Raja Muda Abdul Aziz. Betul2 terletak berhampiran perhentian bas. Tak pasti siapa yang tanam dan siapa empunya pokok sebab terletak di bahu jalan. Mungkin pemiliknya tuan tanah yang berhampiran.

Satu lagi yang menarik perhatian aku ialah sepohon durian dan pelbagai lagi tanaman yang terletak selari dengan pandangan aku ke KLCC. Yang ini sudah pasti empunyanya sebab dalam kawasan lot kediaman.

Sebenarnya banyak lagi pohon atau tanaman buah2an yang terdapat di sebuah kampong (kalau boleh di sebut kampung) yang terletak di tengah2 pusat Bandar. Pokok pisang, belimbing, kelapa, serai, kunyit dan sebagainya merupakan tanaman yang boleh kita dapati di sini. Tanah lot kediaman di sini amat luas dalam konteks pusat Bandar. Dan harganya mencecah jutaan ringgit bagi setiap lot.

Persoalannya di sini, siapa kata orang bandar tak ada pokok durian. Lihatlah buktinya di atas….

1 comment:

  1. Ciri-ciri ni yang aku suka. Dalam bandar tapi ada suasana kampung.

    ReplyDelete