Sunday, November 1, 2009

BUMI PERMATA (2)


Gambar semasa darjah empat SK Besout 1 yang mengingatkan aku pada rakan-rakan lama. Sudah tentu masa tu berumur 10 tahun. Kini semua yang ada dalam gambar tu berusia hampir 39 tahun. Sesekali apabila musim perayaan ada juga wajah2 yang masih kuingat dan ingin ku tegur tetapi rasa was2 menyebabkan aku membatalkan hasrat itu.

Kalau rakan lelaki mungkin lebih mudah, tetapi tidak bagi rakan wanita. Lebih2 lagi aku dah tak berapa cam lagi wajah rakan wanita. Maklumlah dahulu kitorang masih budak berhingus. Kini mungkin faktor usia dan kemodenan hidup yang melapisi wajah hingga sukar untuk ditelah, siapakah gerangan walaupun ada iras2 rakan lama.

Itu semua menjadi memori yang sangat mengusik kalbu. Apa khabar agaknya rakan2 yang ada dalam gambar itu. Kalau bertembung di Kuala Lumpur mungkin tidak terasa bahawa kita pernah duduk sebumbung membaca, mengira dan menulis. Cuma guru itu masih aku ingat namanya kalau tak silap cikgu Mohd Khir. Apa khabar agaknya cikgu ini. Adakah masih mengajar atau dah berpencen? Kalau masih mengajar pun pasti menjawat jawatan penolong kanan atau gurubesar.

Inilah guru yang gigih kerana sanggup mengajar di sebuah sekolah pedalaman yang jauh dan terletak dipinggir hutan dan ladang kelapa sawit ketika itu. Kalau ada rakan2 yang tersesat ke dalam blog ini dan merasakan dirinya ada dalam gambar di atas silalah bertanya khabar dan tinggalkan pesan di sebelah. Kita adalah anak bumi permata…..

No comments:

Post a Comment